Sport

Gryf do sztangi — wszystko, co trzeba o nim wiedzieć według ekspertów z firmy Gipara!

• Zakładki: 15


Ćwiczenia ze sztangą należą do bardzo popularnych i skutecznych w rozwoju górnych partii mięśni. Warto jednak uświadomić sobie, że na rynku istnieją różne typy nie tylko odważników, ale i gryfów. Każdy z nich ma cechy, które mówią o jego przeznaczeniu w konkretnym treningu. Co warto wiedzieć o gryfach?

Materiał wykonania

Nawet osoby zaczynające swoją przygodę na siłowni wiedzą, że gryf jest bazą  podstawowym elementem sztangi. Może on być wykonany z różnych materiałów, ale najczęściej spotkać się można z prętem stalowym. W ofercie niektórych sklepów dostępne są także gryfy gumowe czy z innych tworzyw sztucznych, jednak nie poleca się ich do ćwiczeń. Powodem jest znacznie większa szansa na szybkie zużywanie się. Poza tym stal hartowana daje większą możliwość udźwigu dodatkowych obciążeń.

Gry prosty czy łamany?

Wybór gryfu prostego lub łamanego zależy między innymi od potrzeb użytkownika i jego stopnia zaawansowania. Przy pomocy prostego gryfu można trenować praktycznie wszystkie partie ciała, ale najskuteczniejsza będzie praca nad klatką piersiową, barkami i plecami. Praca z gryfem prostym jednak bardziej naraża nadgarstki. Z gryfem łamanym o wiele lepiej pracuje się nad tricepsem, bicepsem i mięśniami przedramion. W tym przypadku istnieje także mniejsze ryzyko wystąpienia kontuzji z uwagi na wygodniejsze ułożenie dłoni i nadgarstków.

Czy długość ma znaczenie?

Niektóre osoby początkujące zadają sobie pytanie, czy długość gryfu ma jakieś znaczenie? Przede wszystkim dłuższe sztangi ważą więcej i tym samym dodają dodatkowy opór podczas treningu. Z drugiej jednak strony długie gryfy mają wydłużoną przestrzeń na umieszczenie dodatkowego obciążenia. Jeśli więc w przyszłości dana osoba planuje podnosić coraz większe ciężary, warto zdecydować się na dłuższy gryf.

Sztanga a ćwiczenia w domu

Czy można ćwiczyć ze sztangą w domu? Jak najbardziej, lecz wymaga to przygotowania przestrzeni nie tylko na sam trening, ale i na przechowywanie sprzętu. Ponadto przydadzą się takie akcesoria jak ławeczka oraz stojak na sztangę. Idealnym rozwiązaniem byłoby więc przeznaczenie jednego pokoju na domową siłownię. Do bezpiecznego treningu warto także zaopatrzyć się w rękawiczki treningowe, matę treningową i pas treningowy zabezpieczający przed przepukliną. Trzeba pamiętać o tym, by dać sobie czas i się nie przeciążać. W ten sposób bowiem nie da się uzyskać pozytywnych efektów.

Fot. Shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
34 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *